Saturday, July 18, 2009

Darah ku naik

masih lagi bergelut dengan masaalah kesihatan
kali ini tekanan darah tinggi
doktor kata levelnya sudah melepasi paras bahaya
jadi doktor bagi aku dua pilihan
nak makan ubat atau tak nak makan ubat
kalau makan ubat, aku kena makan sepanjang hidup aku

aku pilih yang kedua..tak nak makan ubat
tapi kalau tak nak makan ubat aku kena lakukan lima perkara
pertama berhenti merokok.....aku sudah berhenti 20 tahun lepas
kedua jangan minum minuman keras....paling keras pun aku minum air tuak je
ketiga kurangkan berat badan....berat aku dibanding dgn tinggi sudah normal
keempat jaga makan..kurangkan makanan bergaram dan berkelestrol tinggi
kelima bersenam..bersenam..bersenam

doktor bagi aku tempoh 2 minggu untuk memeriksa semula tekanan darah aku
sekiranya masih tinggi.....aku terpaksa makan ubat
jadi apa yang aku buat sekarang ialah
bersenam.....pagi2 dah terlompat2 kat depan rumah
entah apalah kata jiran2
makan....aduhhh dah seminggu makan ikan bakar dengan sayur air je
'jururawat' pula garang dan tegas...tak leh nak curi makan sikit pun.
harap2 turunlah darah aku
dan berakhirlah penderitaan ini.

10 comments:

AZANI said...

Ki: tapi kalau turun lebih sangat nanti terung tak keras, kah kah kah...

GigiPalsu said...

Kau tau kenapa darah kau tinggi?
Tau tak pe...
ahhh Tak tau?
Kau tengok la bini kau masak...
Kau pegi la blog Mawar Merah, patutlah darah kau tinggi...

kau kurus, tapi kolestrol tingi kan kan...

So suruh bini kau bagi makan ulam2 dengan nasi je... baru kau tau..

tapi tak pe kita SERUPA...

Dhani said...

salam. dijemput datang menonton GADOH di USM pada 8.8.09 nanti. ajak kawan-kawan skali ok. :)

tengok flyers kat sini: http://2.bp.blogspot.com/_VNg9zxVOC4E/Sl8h_B3gqYI/AAAAAAAAAx4/jiw9JqBVZwU/s1600-h/gadoh_at_kb.jpg

Zaki said...

Chif,
alhamdulillah...still strong enough.


Azam,
betullah cakap kau, sekarang ni kalau isteri aku masak sedap2 pun, aku cuma dapat cium bau saja.

Dhani,
jauh usm tu...lagipun tak cekat doh kawe nak gadoh2 nih..

manlaksam said...

Ki,
Mu buat lompat tinggi ko lompat jauh?.
Kalau lompat tinggi nanti lagi tinggi darah mu......hehehehehe.
Biasa la tu dah hampir separuh abad......

Zaki said...

Man,
patutlah darah kawe tak turun2, rupanya selama ni kawe buat senaman lompat tinggi...

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]oem software bundle, [url=http://firgonbares.net/]what is quarkxpress[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] print buying software sell software online
the best photoshop to buy [url=http://firgonbares.net/]microsoft office 2003 key generator[/url] microsoft student discount software
[url=http://firgonbares.net/]12 Pro Retail Price[/url] student discount on microsoft office 2007
[url=http://firgonbares.net/]i buy oem software[/url] nero lite
selling software products [url=http://firgonbares.net/]Mac FileMaker[/b]

Anonymous said...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]software for small office, [url=http://sunkomutors.net/]adobe acrobat 9 sn torrent[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] Titanium Pro Mac order free software
builder software price [url=http://sunkomutors.net/]9 software price[/url] what software to buy for
[url=http://sunkomutors.net/]install oem software[/url] teacher discount software
[url=http://sunkomutors.net/]microsoft office 2003 free download[/url] personal finance software canada
is quarkxpress 8 compatible with quarkxpress 7 [url=http://sunkomutors.net/]writing queries in filemaker pro[/b]

Anonymous said...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]acdsee 7 driver, [url=http://murudobaros.net/]adobe software licence[/url]
[url=http://murudobaros.net/]smart store software[/url] discount for software purchase adobe software
discounted software for [url=http://murudobaros.net/]kaspersky internet security 2009 registration codes[/url] quarkxpress filemaker pro
[url=http://murudobaros.net/]office software to buy[/url] price chart software
[url=http://murudobaros.net/]acdsee 10 photo manager[/url] used microsoft software
filemaker pro advanced [url=http://murudobaros.net/]best place to buy photoshop[/b]

Anonymous said...

[url=http://bariossetos.net/][img]http://vonmertoes.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]microsoft office enterprise 2007 suite, [url=http://vonmertoes.net/]advantage software canada inc[/url]
[url=http://hopresovees.net/][/url] do i buy photoshop discount on software for
kaspersky 8.0 updates [url=http://hopresovees.net/]where can i buy adobe creative suite 3 premium for mac[/url] software for a store
[url=http://bariossetos.net/]cheap microsoft office xp[/url] discounted software
[url=http://hopresovees.net/]4 Design Premium Mac[/url] discount software discount game
software distributor canada [url=http://hopresovees.net/]buy dreamweaver template[/b]