Wednesday, December 24, 2008

Good Bye Mr Tiger

Selamat Jalan Tiger
Hari ini kita sampai dipersimpangan,
Mung ke selatan, aku keutara,
arah dan jalan kini dah tak sehala
bumi yang dipijak dah berbeza
walau masih berkongsi langit yang sama

Selamat Jalan kawan
Kalau dah dok tempat orang
pandai2lah jaga diri
kawan2 sini tak leh dah nak tolong
kalau rokok dah habis
pandai2lah beli sendiri
tak leh doh nak mintak rokok free

Selamat jalan Sham
Mung tak dok sunyi lah sini
Tak dok lagilah orang johor cakap t'ganu
tak dok doh suara mung hok kuat tu
dok menyakat habis semua orang

Selamat tinggal sahabat
kita berpisah disini
tapi persahabatan akan kekal abadi
kenangan tetap tersemat dihati


..........buat Sham Tiger yang akan berhijrah keArab Saudi.......

Saturday, December 20, 2008

Cerita seram balik kampung(sambungan)

Selang beberapa ketika aku perasan sesuatu yang aneh pada kereta aku………..Lampu kereta aku semakin malap, diikuti oleh signal brek dan bateri ‘low’ tiba-tiba muncul.
Aku segera menyusurkan kereta aku ketepi jalan dan tiba2 injin kereta aku mati.
Aku tak pasti kat mana aku berhenti kerana keadaan yang gelap gelita.

Isteri dan anak2 aku diam tak terkata. Aku cuba menghidupkan balik kereta aku tapi tak berjaya. Nak keluar dari kereta takut!. Pukul 4 pagi ditenggah2 hutan begitu seribu kemungkinan boleh terjadi, binatang buas, perompak, lembaga tu!........

Dalam keadaan yang buntu itu tiba2 aku terpandang……….handphone aku la, nasib baik ada line. Jadi aku terus talipon Control Room, tempat yang paling mudah untuk aku rujuk diwaktu-waktu begini. Rafi yang bertugas ketika itu kebetulan juga agen insuran kereta aku. Melalui syarikat insuran,kereta tunda dihubungi, tapi malangnya mereka hanya akan datang bila hari siang . Ini bermakna kami terpaksa menunggu didalam kegelapan malam yang menyeramkan ini.

Detik yang berlalu terasa begitu lambat, anak2 aku sudah kepanasan didalam kereta. Nak buka cermin kereta takut pulak. Semua ayat2 suci yang teringat kami baca. Kami memohon dan berserah kepada Allah.

Akhirnya matahari memancarkan sinarnya. Lega dan syukur kerana kami semua selamat. Kira2 pukul 6 pagi kereta tunda sampai dan kami ditunda keBandar Segamat. Setelah kereta diperiksa didapati ‘battery alternator’ rosak, macamana tiba2 rosak?
Setelah siap kereta diperbaiki aku meneruskan perjalanan kePP walaupun aku tahu aku tak sempat lagi untuk menatap wajah arwah neneku.

Setelah hampir sampai diKampung, tiba2 isteriku bertanya.
“Abah nampak tak apa yang mama nampak malam tu”
“Ya lah Aidil pun nampak” anak aku menyampuk
“Syyy tak yah cerita lagi, kit dah selamat dah la” kataku menutup cerita.

Exercise


Thursday, December 18, 2008

Cerita seram Balik Kampung

Bagi perantau seperti aku, balik kampung adalah saat2 yang dinanti. Begitu jugalah dengan isteri dan anak2. Tapi disebabkan jarak yang agak jauh dan kesibukan dengan tugas2 seharian maka dalam setahun cuma sekali dua saja aku bekesempatan untuk balik kampung. Perasaan bersalah memang terasa kerana begitu jarang aku menjenguk kedua ibubapa.

Dari PG ke PP jaraknya hampir 700km dan masa perjalanan kadang-kala mencecah 12 jam, itupun kerana selalu berhenti macam Bas Ting Tong. Sekejap nak makan, sekejap nak buang air, sekejap nak beli air…

Selalunya aku lebih suka memandu pada waktu siang hari, walaupun cuaca panas tapi rasanya lebih selamat. Tapi kalau ada kes2 kecemasan, terpaksa jugalah aku meredah kegelapan malam. Biasanya perkara yang paling ditakuti bila memandu diwaktu malam ialah kereta rosak ditengah jalan yang sunyi sepi dihutan tebal…..dan itulah yang pernah aku lalui kira2 dua tahu lepas….ini adalah kisah benar dan sesuai dibaca ditenggah malam ……besendirian…ceng!ceng!!!

Masa tengah kerja shift petang, aku dapat panggilan dari kampung memberitahu bahawa nenek aku meninggal dunia. Jadi selepas balik kerja pukul 11 malam, kami bersiap sedia lebih kurang dan terus bertolak dari PG lebih kurang pukul 12 malam. Kami sampai kebandar Segamat lebih kurang pukul 3 pagi. Dibandar segamat aku berehat sekejap sambil meninjau kenderaan yang melalui jalan Segamat-Muazam-Kuantan. Lansung tidak kelihatan kereta yang melaui jalan itu cuma ada sebuah dua lori saja. Perasaan aku berbelah bagi kerana aku bakal melalui kawasan hutan sejauh 140 km sebelum sampai keKuantan. Tapi disebabkan keinginan untuk menatap wajah arwah nenek buat kali terakhir, aku kuatkan semangat dan teruskan perjalanan.

Jalan raya yang sunyi sepi dan diselubungi pokok2 besar dikiri dan kanan memang mencabar keberanian aku yang sedikit ini. Kalau diperhatikan dikiri dan kanan jalan memang bermacam2 gambaran yang keluar. Tanpa memperdulikan semua itu aku terus fokus memandu sehinggalah pada suatu tempat aku ternampak ‘satu lembaga’ ditepi jalan. Tanpa memberitahu isteriku aku dan dengan keberanian aku yang tinggal sejemput itu aku terus memandu……..

Selang beberapa ketika aku perasan sesuatu yang aneh pada kereta aku………..
(bersambung)

Monday, December 15, 2008

Kancil, Evo dan Ferrari

Pada suatu malam yang hening dan sunyi di lebuhraya utara selatan kelihatan sebuah kancil putih tersadai di sebelah lane kerosakan.
Ada orang tua yang berdiri disebelahnya, pemilik kancil tu sedang berjalan kehulu kehilir cuba menahan kereta supaya membantu.tidak ada sebuah kereta pun berhenti.tiba- tiba datangla sebuah kereta evo 7 berhenti di sebelah kancil tadi.
"ada apa nie pakcik,kereta rosak ke?"tanya pemuda berusia dalam lingkungan 20an.
"a'ha rosak "jawap pakcik tu simple aje... .
"ok,cam nie,saya ada tali nanti saya ikat katkereta saya dan saya tarik kereta pakcik sampaitol"mamat nie bagi idea.
"worrait gak tu... ",
tapi... .nanti kalau pakcik rasa awak bawak laju pakcik akan hon dan bagi highbeam"
"ok pakcik"..mamat nie pun ikatlah tali kat kereta kancil didepan dan hujungnya diikat dibelakang bumper evonye.
dia pun jalanla..dengan slow dan berhati- hati.
Dalam lima kilometer mamat nie laju le sikit,apalagi pakcik tu pun hon dan bagi high beam la kat mamat tu.Mamat tu pun slowkan balik..
Tiba-tiba ada sebuah ferrari datang dari belakangdan press minyak kat mamat evo7.apa lagi,jiwa muda patang dicabar, dia pun tekan la minyak rapat nak kejar ferrari nie...
lupa la pulak dia dengan kancil org tua yg diikat kat belakang kereta dia.
Orang tua tu punya la hangin satu badan,dia pun hon dan bagi hi beam bagai nak rak.
Mamat evo7 tu dah tak sedar dah angin punya pasal.
Kebetulan pilak polis ada buat speed trap kat bawah jambatan.Vrooommm... ... bedesup peginye... ini dah lebih speed limit nie... kate polis nie..cecah 250kmj
memasing nie...dia pun contact la kengkawan dia kat depan supaya saman kereta-kereta yg laju nie...
"over..over,ada tiga buah kenderaan memandu melebihi had laju,sebuah ferrari,sebuah evo7 dan sebuah lagi kalau aku cakap korang mesti tak percaye punye...
... ... sebuah kancil putih tengah cucuk angin evo7 tu dan bagi hon dan hi beam nak potong!!!'

Friday, December 12, 2008

Hadiah HariJadi Aisy

Fuyoooo....Abah beli motor Harley Davidson tu......
Aisy belum ada lesen, jadi kena tumpang abang Aidil pergi bersiar-siar




Wednesday, December 10, 2008

Fakta sejarah yang tersembunyi

Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis (Fakta sejarah)

Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu..
Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini..... 1508: Alfonso de al buqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat.
Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 buah kapal, 15300 ( anggaran) bala tentera
1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk mengetahui keadaan kekuatan pertahanan disana
Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...
1512: Setahun 12 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...

Feb 1512:Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .
Seminggu selepas FEB 1512, Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso. Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Alfonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah Perisik 1.2.3:
selamat pagi tuan (sambil bertabik) Alfonso: selamat pagi
Perisik 1: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawa Perlis, Kedah dan Pulau Pinang Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)
Perisik 2: Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang.. Perisik 3: Betoi tu tuan...antaranya hang sihat, hang buat apa, hang apa khabar, hang lagu mana, hang pi mana, hang nak pi mana, hang kat mana, hang singgah dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang dan macam macam lagi hang ada kat sana.....
Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat ngeri....... ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ.


Copy dari E_mail Cik Oya(space)

Sambutan HariJadi Aisy







Friday, December 5, 2008

Pergi.....tak kembali

Pagi jumaat yang tenang dikejutkan oleh nyanyian lagu 'saiba' dari talipon aku.

"Haji Khamis masuk ICU, kita orang nak pergi melawat dia, nak ikut tak" suara Azam dihujung talian.
"Eeee...nak.. nak"
"Ok kita akan pergi selepas sembahyang jumaat dengan kereta Syarikat, kita akan ambik kau kat rumah"

Baru tiga hari lepas aku berjumpa dengan Hj Khamis(HjK) di Hospital Penawar (HP), waktu itu dia meminta kebenaran dari HP untuk berpindah ke Hospital Besar Melaka(HBM) dengan alasan keluarganya ada disana. Lagi pun katanya dia tidak puas hati dengan perkhidmatan di HP kerana setelah dua minggu dia disana Doktor masih belum dapat mengesan penyakitnya.

Seperti yang dijanjikan, selepas solat Jumaat Toyota Innova biru sampai didepan rumah aku. Dan bersama dengan Mazlan, Hisham,azam,wan dan mahmud kami bertolak leMelaka. Sampai diMachap, kami mendapat berita keadaan Hjk semakin tenat.

Lebih kurang pukul 6 petang kami sampai keHBM dan terus menuju keICU. Hanya 2 orang yang dibenarkan masuk melawat dalam satu masa. Ketika aku masuk kebilik ICU tersebut, Hjk dalam keadaan yang tidak sedar. Aku memegang tangannya dan cuba untuk bercakap dengannya, tapi tiba2 alarm dekat scrin denyutan jantungnya berbunyi. Jururawat dan Doktor datang dengan tergesa2 dan meminta kami keluar. Selang beberapa ketika Doktor memberitahu bahawa HjK sudah 'tak ada'........... daripadaNya kita datang dan kepadaNya lah kita kembali.

Dari jauh salam diberi
penuh ramah dan kemesraan
gelagatnya sesekali mencuit hati
sering memberi nasihat dan tunjuk ajar
menjadi imam disurau kami
doa yang panjang penuh keinsafan
sesekali menjadi jurulatih pemadam api
mengajar kami yang tak reti-reti
itulah Haji Khamis yang kami kenali
dan kini tiada lagi......

Kehilanganmu pasti terasa
dan yang tinggal hanyalah kenangan
semoga Tuhan mencucuri rahmat keatas rohnya
dan ditempatkan bersama orang yang berimam
dan beramal soleh

Alfatihah untuk arwah
dan takziah untuk keluarganya.

Wednesday, December 3, 2008

Panduan Suami dan Isteri

Dipetik daripada E-mail yang diterima dari seorang teman,

Renungan untuk suami dan isteri serta bakal2 suami & isteri…………..
Assalamualaikum
Isteri Meleteri Suami ...... " Abang ni balik je kerja, tak nak langsung tolong saya siapkan kerja rumah. Baca suratkhabar, menghadap TV, itu jelah yang awak tahu. Kitakan sama-sama bekerja bang. Saya pun penat macam abang juga.Sekurang- kurangnya buatlah air kopi sendiri, bukannya susah pun. Tukarkan lampin anak ke, ringan sikit kerja saya ni. Nak masak lagi. Abang juga yang nak makan nanti... pot.. pet.. pot.. pet..... "
leter Ina kepada suaminya sejurus kembali dari pejabat masing-masing.
Kalaulah Ina tahu, betapa besar hukuman serta dosanya meleteri suami sendiri,sudah tentu dia tidak akan mengulangi perbuatannya itu. Lebih-lebih lagi, sekiranya Ina menghayati ganjaran pahala yang tidak ternilai kerana berbakti kepada suaminya.
Dia tidak akan merasa susah mahupunpenat dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu..

Dewasa ini boleh dikatakan fenomena isteri meleteri suami atau dalam kata lain tidak menghormati suami. Bagaikan sudah menjadi satu perkara lumrah bagi kebanyakkan pasangan, tanpa sedikitpun merasa bersalah melayani mereka seperti adik lelaki sahaja lagaknya. Apa yang lebih mendukacitakan, apabila ada di kalangan isteri yang menyifatkan menjaga peribadinya dengan bersikap sopan terhadap suami sebagai ketinggalan zaman.

Keadaan ini juga akan menjadi model yang tidak baik kepada anak-anak yang mungkin diwarisi dari satu generasi ke satu generasi lain sehingga akhirnya menjadi satu budaya yang negatif.
Banyak nas al-Quran, terutamanya hadis Nabi yang membincangkan tentang kewajipan isteri mentaati suami, selagi tidak diminta melakukan perbuatan maksiat. Sabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud: " Jika sekiranya aku berhak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain, nescaya aku menyuruh para isteri sujud kepada suaminya. "
Hadis tersebut menerangkan betapa kepatuhan isteri terhadap suami amat diutamakan demi kebaikan sesebuah institusi keluarga, sesuai kedudukannya sebagai pemimpin rumah tangga. Demikian juga halnya ketika junjungan besar Nabi Muhammad s. a. w. mikraj kelangit. Baginda telah dipersaksikan dengan neraka dan penghuninya yang kebanyakkannya terdiri daripada kaum wanita..
Ali Karramallahu Wajhah berkata: " Aku masuk ke rumah Nabi beserta Fatimah,aku mendapati baginda sedang menangis tersedu-sedan ." Aku bertanya, " Ya Rasulullah, apa yang! membuat anda menangis? " Baginda menjawab, " Ya Ali, pada malam aku diangkat ke langit, aku melihat kaum perempuan daripada umat ku disiksa di neraka dengan bermacam-macam seksaan. Lalu aku menangis kerana begitu berat seksaan mereka yang aku lihat. " MENGHERDIK Baginda antara lain melihat perempuan yang digantungkan dengan lidahnya, sedangkan air panas dituangkan ke dalam tenggoroknya kerana ia telah menyakitidan menyumpah-nyumpah suaminya.

Ada isteri yang tergamak bercakap kasar malah mengherdik suaminya kerana tidak mendapat apa yang diminta seperti barang kemas, perabot rumah berupa set sofa dan TV rata 29 inci yang menjadi trend semasa. Lebih buruk lagi perangai si isteri apabila membanding-bandingk an suami dengan jiran tetangga yang mampu menyediakan barangan terbabit, sekali gus dilabelkan sebagai suami mithali. Bukan tidak boleh sama sekali meminta sesuatu daripada suami tetapi janganlah menggesa mereka menuruti kemahuan anda sehingga membebankan dirinya. Sebaliknya, isteri patut bersyukur kerana berpeluang meraih keredhaan Allah. Nabi Muhammad s. a. w. bersabda, " Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada seorang isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya. "
Hal ini biasa terjadi kepada suami yang miskin, manakala isterinya pula tergolong dalam orang-orang berada, yang suka mengungkit-ungkit mengenai hartanya, apatah lagi yang telah dinafkahkan kepada suaminya. Mungkin ia agak sukar untuk dipenuhi apatah lagi bagi isteri yang bekerja,namun percayalah, ia bukan sahaja akan menjadi perkara biasa tetapi juga ringandan lancar, jika kita menganggapnya sebagai ibadah dan juga satu jihad. Marilah kita sama-sama merenungi kisah anakanda kesayangan Nabi Muhammad s. a.w. iaitu Fatimah Az-Zahra yang melaksanakan rutin hariannya sebagai seorangsuri rumah tangga secara sendirian tanpa pembantu. Fatimah pada suatu hari telah meminta suaminya, Ali pergi menemui Rasulullah s. a. w. dan meminta jasa baik baginda untuk menyerahkan seorang wanita tawanan perang sebagai pembantu rumah.
Rasulullah bagaimanapun tidak dapat memperkenankan permintaan puterinya kerana semua harta rampasan perang termasuk wanita-wanita itu bukan menjadi milik baginda, tetapi milik negara Islam dan kaum Muslimin seluruhnya.
Baginda tidak dapat memberikan sesuatu yang bukan menjadi miliknya. Permintaan Fatimah itu membimbangkan baginda, bukan kerana tugas berat yang sedang dipikul oleh puterinya itu tetapi disebabkan oleh bayangan keluh kesah seorang isteri yang tertekan akibat tugas-tugas yang perlu dibereskannya. Pada sebelah malamnya, baginda telah mengunjungi rumah Fatimah dan menyatakan kepadanya: " Apakah kamu berdua (Fatimah dan Ali) suka kepada satupemberian yang akan ku berikan ini, sedangkan ia lebih baik daripada apa yang kamu minta siang hari tadi? " Fatimah amat sukacita mendengarkan tawaran tersebut sekalipun dia tidak mengetahui apa bentuknya.
Rasulullah menyatakan kepada Fatimah bahawa hendaklah dia membaca Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar, masing-masing sebanyak 33 kali setiap kali sebelum tidurnya. Semenjak itu, wirid yang diajarkan oleh Rasulullah telah menjadi amalan anakdan menantunya. Hasilnya, Fatimah mendapati dia tidak lagi menjadi keluh kesah dalam menghadapi apa jua kerja-kerja sehariannya yang berat, malah merasa cukup bahagia melakukannya. Baginya, segala tugasan yang disempurnakannya sebagai seorang suri rumah merupakan satu amalan yang solehah.
Dengan taufik Allah, sesungguhnya walauseberat mana sekalipun tugasan yang menanti di rumah, tidak akan memenatkan selagi steri tidak meletakkan dirinya seolah-olah sama taraf dengan suami, walau setinggi mana sekalipun darjatnya. Kepada para suami, kita sama-sama maklum, dalam zaman moden yang serba mencabar ini terutamanya di bandar-bandar besar, kita tidak dapat mengelak kos sara hidup yang tinggi sekaligus memerlukan kedua-dua suami isteri keluar bekerja. Si isteri telah melakukan pengorbanan mencari rezeki tambahan untuk menyara keluarga yang sepatutnya menjadi tanggungjawab suami. Jadi sudi apalah kiranya sang suami bersama-sama meringankan tugas si isteri seadanya.
Bukankah Rasulullahs. a. w. telah berpesan supaya para suami berbuat baik kepada isteri mereka.Jikalau isteri taat kepada kalian, janganlah pula menyusahkan mereka. Nabi Muhammad s. a. w. bersabda yang ertinya: " Orang-orang yang terbaik daripada kamu sekalian adalah yang lebih baik dalam mempergauli keluarganya dan saya adalah yang terbaik dalam mempergauli keluargaku. "

Bagi kaum wanita & lelaki yg sudah berumah-tangga, marilah kitasama-sama belajar saling tolong-menolong meringankan beban pasangan kita. Semoga kisah tadi membawa menfaat bagi kita semua.... insya'Allah. .

SIKAP ISTERI tidak menghormati SUAMI adalah GEJALA SOSIAL MUSLIM sekarang. Ia dilakukan kerana berfikir bahawa SUAMI mesti buat seperti ISTERI dalam RUMAHTANGGA.

TABIAT-ISTERI suka meleteri suami dan TABIAT-SUAMI yang suka meletakkan semua tanggungjawab rumahtangga ke atas bahu isteri semata-mata; mestilah dihentikan, demi mendidik MENTAL ZURIAT kita ke suatu BUDAYA IBADAT

Tuesday, December 2, 2008

Pembedahan Kecil



Sepanjang minggu lepas, merupakan hari-hari yang agak sibuk. Lepas Aidil bersunat, Aizat pula masuk hospital. Ingatkan cuti 2 minggu sempat balik kampung kejap, tapi memang tak sempat2.
Insyaalah sebelum buka sekolah, sampailah kekampung walaupun sehari dua, sekadar menjenguk orang tua.
Aizat dibedah dileher, sikit aje...untuk membuang biji2 kelenjar. Tak bahaya pun, tapi benda tu dah lama, jadi Doktor panel sarankan supaya biji2 tersebut dibuang. Hospital Pakar Johor menjadi kunjungan kami. Minor operation but big cost, untuk beberapa biji kelenjar dan bermalam semalam diwad, bayarannya mencecah RM4000. Nasib baik lah 'company' bayar, kalau tak parahlah bulan ni.

Hati-hati

Copy dari email yg dihantar oleh teman..sekadar peringatan..
AMARAN DARI POLIS DI-RAJA MALAYSIA
Berhati- hati kawan2ku tentang masaalah ekonomi yg semakin parah, manusia terdesak melakukan berbagai2 cara untuk merompak kita..
Berhati2 semua terutama para wanita..Bahaya… .!!!Baru minggu lepas malam Jumaat saya parking kereta diparking awam. Semasa nak balik kerumah saya terperasan ada pelekat kat cermin belakang kereta saya. Bila saya tanggalkan pelekat tu kat rumah, rupa2nya cuma resit pam minyak .
Tak lama lepas itu saya terima email ini:" AMARAN DARI PIHAK POLIS – BERHATI2 PADA KERTAS YANG MELEKAT PADA CERMIN BELAKANG KENDERAAN ANDA-- CARA TERBARU UNTUK MENCURI KERETA ( INI BUKAN GURAUAN )Sedarlah semua! Tolong sebar2kan….. Kita berjalan menghampiri tempat parking, membuka kerata dan masuk kedalamnya. Kita start engine kereta dan bersedia untuk berundur. Bila kita melihat cermin belakang untuk melihat kawasan belakang, kita dapati ada kertas yg melekat ditengah2 cermin belakang menghalang pandangan kita. Jadi kita parking balik kereta, buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua benda) yang menghalang penglihatan kita tadi. Bila anda sampai dibahagian belakang kereta, pada masa itulah pencuri itu akan keluar dari tempat sembunyinya, masuk kedalam kereta dan memecut pergi.Dia mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta anda. Perasan tak kaum hawa? Saya pasti beg duit kita masih didalam kereta. Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita, alamat rumah kita, duit kita, dan kunci2 kita. Rumah kita dan kesemua identity kita telah diperolehi!

BERHATI-HATI DENGAN CARA BARU YANG DIGUNAKANJika kita melihat ada kertas melekat pada cermin belakang kita, teruskan memandu. Tanggalkan kertas itu kemudian. Dan bersyukur kerana anda membaca email ini. Saya harap anda akan hantar email ini kepada kawan2 dan keluarga, terutama wanita. Kesemua maklumat peribadi dan pengenalan diri yang berada di beg tangan anda sudah tentu tidak mahu jatuh ketangan orang lain.

Thursday, November 27, 2008

Fesyen terbaru



Aidil sedang mengayakan fesyen pakaian terkini yang popular dikalangan kanak2 sebayanya dimusim cuti sekolah sekarang.

Saturday, November 22, 2008

Majlis Perpisahan Chif


" Hidup ini bagaikan roda, sekali diatas,sekali dibawah, dan sekarang saya berada dibawah", begitulah ucapan penuh bermakna Chip dimajlis perpisahannya.
"mengapa?mengapa?mengapa?, begitu banyak persoalan tapi jawapan dan hikmahnya hanya Tuhan yang tahu.
Mengenali Chif merupakan suatu perjalanan yang panjang, dari berkelana diatas kapal MISC, kami terjun keLimbungan MSE, kemudian kami berkelana lagi keSabah menyertai Stesyen Janakuasa ARL, akhirnya kami sama-sama pulang kesemenanjung dan menyertai YTL Power.
Setelah hampir 10 tahun diYTL akhirnya atas sebab2 yang tidak dapat dielakan, Chif terpaksa tinggalkan kami semua.
Kata2 terakhir buat Chif,
Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,
Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,
Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu. Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya.

Thursday, November 20, 2008

Harijadi pertama Aisy









Hari ini usia Aisy genap setahun, tak ada kek, tak ada hadiah, tak ada majlis apa-apa. Aidil masih lagi dalam 'pantang'. Kalau beli kek, kasihan Aidil tak dapat makan, jadi semua orang setuju untuk tunda semua acara harijadi Aisy sehingga Aidil sembuh.

Monday, November 17, 2008

Aidil berkhatan

Hari ini, Aidil kena 'sunat' atau orang kelate kata 'jawi'. Kat sini tak ada Tok Mudin, jadi Aidil aku sunatkan kat Klinik swasta. Ada lagi ke profesion Tok Mudin ni?. Kalau kat kampung ,dulu-dulu Tok Mudin ni lah antara orang-orang yang digeruni, terutamanya budak-budak.

Sekarang ni procedure sunat ni senang je, doktor suntik ubat bius, lepas tu masukan alat yang dipanggil smart clamp, lepas tu potong, siap...tersengih2 je keluar bilik doktor.
Zaman aku dulu sikit punya susah, kena usung , mandi sungai, makan pulut kuning, lepas tu duduk atas batang pisang, tanpa apa2 bius, Tok Mudin keluarkan pisau dan zasssss.......adoiiiiiiiiiiiiiii.

Monday, November 10, 2008

Foto keluarga terbaru....sudah lengkapkah?


Aizat,aiman,airil,aidil,aisy.....ya Allah peliharakanlah anak2 ku ini

Monday, May 19, 2008

Makna bacaan dalam solat

Allah Maha Besar
Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka,
bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah daku, Rahmatilah daku, kayakan daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku hidayah, sihatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung. Doa Qunut Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

"wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu....kami lah hamba yang mengharap belas darimu ."ya allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami .kedua ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"

SUPER IMPORTANT TIPS FOR YOUR HEALTH

Health - Important Tips
1) Answer the phone by LEFT ear.
2) Do not drink coffee TWICE a day.
3) Do not take pills with COOL water.
4) Do not have HUGE meals after 5pm.
5) Reduce the amount of OILY food you consume.
6) Drink more WATER in the morning, less at night.
7) Keep your distance from hand phone CHARGERS.
8) Do not use headphones/earphone for LONG period of time.
9) Best sleeping time is from 10pm at night to 6am in the morning.
10) Do not lie down immediately after taking medicine before sleeping.
11) When battery is down to the LAST grid/bar, do not answer the phone as the radiation is 1000 times.
12) Forward this to those whom you CARE about!

Sunday, April 27, 2008

save your fuel

Tips on Filling your Vehicles...
1. ONLY BUY OR FILL UP YOUR CAR OR BIKKIE IN THE EARLY MORNING WHEN THE GROUND TEMPERATURE IS STILL COLD. Remember that all service stations have their storage tanks buried below ground. The colder the ground, the denser the fuel, when it gets warmer petrol expands, so buying in the afternoon or in the evening.... your litre is not exactly a litre.
In the petroleum business, the specific gravity and the temperature of the petrol, diesel and jet fuel, ethanol and other petroleum products play an important role. A 1degree rise in temperature is a big deal for this business. But the service stations do not have temperature compensation at the pumps.

2. WHEN YOU'RE FILLING UP, DO NOT SQUEEZE THE TRIGGER OF THE NOZZLE TO A FAST MODE. If you look, you will see that the trigger has three (3) stages: low, Compiled by Ramesh Patel on 16.03.2008 @ 10:00Hrs. Page 1 of 2 Compiled by Ramesh Patel on 16.03.2008 @ 10:00Hrs. Page 2 of 2
middle, and high. In slow mode, you should be pumping on low speed, thereby minimizing the vapours that are created, while you are pumping. All hoses at the pump have a vapour return. If you are pumping on the fast rate, some of the liquid that goes to your tank becomes vapour. Those vapours are being sucked up and back into the underground storage tank so you're getting less worth for your money.

3. ONE OF THE MOST IMPORTANT TIPS IS TO FILL UP WHEN YOUR TANK IS HALF FULL. The reason for this is, the more fuel you have in your tank, the less air occupying its empty space. Petrol evaporates faster than you can imagine. Petroleum storage tanks have an internal floating roof. This roof serves as zero clearance between the petrol and the atmosphere, so it minimizes the evaporation.
Unlike service stations, here where I work, every truck that we load is temperature compensated, so that every litre is actually the exact amount.
4. ANOTHER REMINDER, IF THERE IS A FUEL TRUCK PUMPING INTO THE STORAGE TANKS, WHEN YOU STOP TO BUY, DO NOT FILL UP - most likely the petrol/diesel is being stirred up as the fuel is being delivered, and you might pick up some of the dirt that normally settles on the bottom.
Hope, this will help you get the maximum value for your money.
.

Aisy buat hal

Apa tengok2, nampak tak penumbuk ni!