Thursday, January 22, 2009

Kisah 5 biji telur ayam

5 biji telur ayam telah dimenangi oleh pasukan bola sepak Malaysia semalam, dihadiahkan oleh Pasukan bola sepak UAE. Itulah tahap sebenar pasukan kebangsaan dan kebanggaan rakyat Malaysia, yang masih disembunyikan oleh pihak2 tertentu.
Minggu lepas aku berpeluang menonton perlawanan antara pasukan Johor FC melawan Selangor diStadium Jcorp dekat rumah aku ni. Beberapa orang pemain Malaysia juga mewakili pasukan2 ini. Rumusan aku, seorang pakar bolasepak…… hancur. Mereka main seolah2 hanya mengejar kemenangan, padahal masa perlawanan liga Malaysia ni lah sepatutnya mereka mengasah bakat, improve skill, bukan hanya menerjah sana terjah sini, nak sumbat gol.
Itu saja lah komen aku, kerana orang yang pakar bersepah kat luar sana…..Cuma tahap permainan pasukan kita yang makin ketinggalan.


Penjual Telur Di sebuah pasar tradisional.
Pembeli: "Dik, telur sekilo berapa?
Penjual: "Telur ayam atau telur itik?
Pembeli: "Telur ayam.
Penjual: "Telur ayam biasa atau ayam kampung?
Pembeli: "Ayam biasa.
Penjual: "Yang tempatan atau yang import?
Pembeli: "Yang tempatan."
Penjual: "Yang tempatannya mahu yang dari Ipoh, Kuala Selangor atau Tampin?"
Pembeli: "Yang Ipoh lah..." (Sambil terlihat kesal).
Penjual: "Mahu yang Ipoh Pusat, Barat, Timur, Utara, atau selatan?"
Pembeli: "Adik nie jual telur atau nak jalan-jalan?
Penjual: "Maaf kak, saya penjual mee rebus kat sebelah.Kebetulan yang jual telur pergi makan. Saya disuruh berbual dulu dengan pembeli sampai dia datang.

No comments: