Monday, February 22, 2010

rakyat didahulukan....

abah...hari rabu ni along balik
ekk...balik lagi?
cikgu cakap boleh balik..
cikgu cakap boleh balik, tak semestinya kena balik
ehh abah ni...kalau semua org balik..along nak duduk ngan sapa kat sini
ia jugak.....
balik naik apa
tumpang lori bapak kawan along
mak oiiii
tapi datang nanti abah hantar tau...

itu kisah benar tentang anak aku yg dok kat MRSM muar
bukan aku tak nak bagi dia balik rumah, tapi,
minggu lepas dah balik
minggu sebelumnya pong dah balik
congak punya congak, dlm dua bulan ni dah 4 kali dia balik bercuti

apa dah jadi ni
tahun ni nak SPM


teringat kata2 adik aku masa kat kg hari tu
katanya kerajaan sekarang dah tak ada duit
semua kena potong
antaranya budak2 yg tinggal diasrama
kena balik rumah setiap hujung minggu
jadi pembelajaan mereka untuk 2 hari tu
dapat dijimatkan.......

aku mati2 tak percaya
bukan aku tak percaya bahawa kerajaan tak ada duit,
kerana semua org tak tahu apa yang ada dalam kocek dan kepala
kerajaan...pemimpin2nya lah
tapi aku tak percaya tentang budak2 asrama yang kena balik rumah setiap minggu tu
kalau rumah dekat tak apa
kalau yang jauh2 macam anak aku ni
kena tumpang lori lagi
lepas tu pelajaran pun tentunya terganggu

kalau betullah macam ni
aku harap pemimpin2 kita yang cerdikpandai tu
tolong fikir2kan semula
kalau nak berjimat pun
kau org potonglah benda2 lain
ini soal masa depan anak2 kami
jangan  cakap je
rakyat didahulukan........

5 comments:

~0~ said...

btol tue bang....nak jimat ape bangkai jadikan budak sekolah mangsa...konsert dan pesta tari2 tue xmembazir ek???

pB said...

ada gak dengar cerita ttg kerajaan dah kekurangan duit ....

AZANI said...

salam zaki
duit bukan tak ada ,ada ... untuk benda lain.....nanti aku cerita

Zaki said...

~O~,
kesian kat budak2
kesian lagi kat mak bapak...


pB,
Berape sen sangatlah agaknya dapat dijimatkan dgn potong makan budak2 tu...


Azani,
aku tunggu cerita kau....

GigiPalsu said...

Ki...
Tak berbaloi la. kerajaan nak jimat tapi kita plk yg susah...

chief nak cerita apa?